Eiwitrijk en Koolhydraatarm

Gewicht verliezen kan een ontzettend zwaar proces zijn. Zeker als je van ver moet komen of als je net begint. Toch zijn er genoeg methodes om af te vallen waarbij je nog steeds kan genieten. In dit blog vertellen we je over eiwitrijke en koolhydraatarme diëten.

Eiwitten

We weten allemaal hoe gezond eiwitten zijn. Om een gezond niveau eiwitten te halen, is dagelijks 0,83 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Je vindt eiwitten in zowel plantaardige en dierlijke producten zoals brood en melk. Als je dus vegetariër of veganist bent zijn er veel opties voor eiwitrijke dieet producten.

Met eiwitten voedt je niet alleen je energie maar het helpt ook gigantisch bij spieropbouw. Als je kiest voor eiwitrijke producten kan je niet alleen verstandig afvallen, je zult ook kracht opbouwen die je uiteraard verder zullen hebben tijdens het sporten. Twee vliegen in één klap.

Koolhydraten

Veel topsporters consumeren juist heel veel koolhydraten om zoveel mogelijk energie te hebben tijdens het sporten. Toch kan het ook anders. Koolhydraatarme maaltijdvervangers zijn steeds populairder aan het worden onder diëtisten. Het grote voordeel hieraan is dat het de bloedsuikerwaarden verbetert.

Daarnaast kan nu worden terugverwezen naar de eiwitten. Koolhydraatarme maaltijdvervangers zijn namelijk zeer eiwitrijk. Door dit hoge gehalte eiwitten heb je langer het gevoel dat je vol zit en heb je dus minder snel de neiging om te gaan eten.

Een ketogeendieet is een relatief nieuwe manier van afvallen. Tijdens dit dieet eet je maximaal 50 gram per dag. Dit terwijl je normaal meer dan 200 gram per dag binnenkrijgt. Een flinke hap dus. Normaal worden de koolhydraten omgezet in glucose dat zich afgeeft in het bloed. Maar bij weinig koolhydraten is er dus ook weinig glucose en dus wordt dit niet afgevoerd naar het bloed. Wat er dan gebeurt is de truc waarom dit dieet zo populair is. Als vervanging van de glucose schakelt het lichaam over op het verbranden van vetzuren. Dit noemen ze ketonlichamen.

Over het ketogeendieet is nog maar weinig onderzoek gedaan over de langdurige gevolgen en dus is het altijd belangrijk om je gezondheid nauwlettend in de gaten te houden.

Op het internet zijn genoeg recepten te vinden op het gebied van eiwitrijke en koolhydraatarme maaltijden. Dit hoeft echt niet te betekenen dat je elke dag een salade moet eten, genoeg lekkere opties. Als je met je handen in het haar zit kan je natuurlijk ook een diëtist inschakelen. Hij of zij kijkt naar een proces gebaseerd op jouw unieke situatie. Heel veel succes gewenst met het proces, elke dag is een dag dichter bij het einddoel.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *